GRYGRYRECENZJE

Gra wyścigowa, w której poczujesz się jak mechanik! – Recenzja RiMS Racing

Gra wyścigowa, w której poczujesz się jak mechanik! – Recenzja RiMS Racing

19 sierpnia miała miejsce premiera gry RiMS Racing. Jest to najnowsze dzieło włoskiego RaceWard Studio, za którego wydanie odpowiada, znane między innymi z gier WRC, francuskie Nacon. RiMS Racing to gra traktująca o wyścigach motocyklowych – nie jest to jednak typowa produkcja, w której ściganie jest jedynym elementem zabawy. W RiMS bardzo istotnym elementem jest także dopieszczanie maszyny pod kątem mechanicznym – i to właśnie ten aspekt zdecydowanie wyróżnia najnowszą grę RaceWard Studio na tle konkurencji. Od razu zresztą widać, że twórcy bardzo przyłożyli się do tego, na jak wiele szczegółów możemy mieć wpływ jako gracze. Gra jest dostępna na PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S i PC.

Zawartość produkcji

Do dyspozycji gracza twórcy pozostawili osiem naprawdę wiernie odwzorowanych, licencjonowanych motocykli:

Patronite

  • Ducati Panigale V4 R
  • MV Agusta F4 RC
  • Aprilia RSV4
  • BMW M 1000 RR
  • Suzuki GSX-R1000R
  • Honda CBR1000RR
  • Kawasaki Ninja ZX-10RR
  • Yamaha YZF-R1

Na pierwszy rzut oka wydaje się to być niewielka liczba, ale każda z powyższych maszyn jest absolutnie unikatowa. Każdy element motocykla z rzeczywistości jest przeniesiony do gry, co było właściwie koniecznością w przypadku takiego zaangażowania w aspekt mechaniczny, na jaki zdecydowali się twórcy. W porządku, ale tymi maszynami trzeba jeszcze mieć gdzie jeździć, prawda? RaceWard Studio zadbało o to, umieszczając w grze 10 realnych torów wyścigowych, a także 5 tras przebiegających po malowniczo położonych odcinkach drogowych, które możemy pokonywać w dwóch kierunkach:

  • Nürburgring Grand Prix
  • Silverstone
  • Fuji Speedway
  • WeatherTech Raceway Laguna Seca
  • Paul Ricard
  • Canadian Tire Motorsport Park
  • Zolder
  • Bahrain International Circuit
  • Suzuka
  • Monsanto
  • Great Victora Desert, Australia
  • Passop San Marco, Włochy
  • Carretera Sa Calobra, Hiszpania
  • Atlantic Ocean Road, Norwegia
  • Million Dollar Highway, USA

Oprawa audiowizualna

Gra wykorzystuje silnik KT Engine autorstwa Kylotonn. Grafika i dźwięki to mocne elementy RiMS Racing. Motocykle wyglądają bardzo dobrze – trasy są wykonane świetnie – zarówno klasyczne tory, jak i odcinki drogowe. Warto zwrócić uwagę na drobne detale, które wzbogacają oprawę wizualną produkcji, jak na przykład iskry wydobywające się spod motocykla, gdy za mocno pochylimy się w kierunku asfaltu lub krawężnika. Oświetlenie i cienie także można śmiało zaliczyć na plus. W kwestii udźwiękowienia odbiorca także nie powinien być zawiedziony. Każda maszyna ma swój charakterystyczny dźwięk, który brzmi doskonale – zarówno podczas gry na głośnikach, jak i słuchawkach. Również jeżeli z naszym motocyklem będzie coś nie tak, z pewnością to usłyszymy! Za warstwę muzyczną w RiMS Racing odpowiada włoski projekt The Bloody Beetroots. Zarówno w menu, jak i podczas jazdy, towarzyszy nam stworzona na potrzeby tej produkcji muzyka elektroniczna. Jeżeli komuś przeszkadzają jakiekolwiek inne dźwięki oprócz silnika w trakcie wyścigu, może oczywiście wyciszyć utwory The Bloody Beetroots. Muszę przyznać, że należę do osób, które najbardziej lubią właśnie dźwięk silnika w grze wyścigowej, ale muzyka włoskiego wykonawcy była na tyle dobrze wkomponowana w klimat produkcji, że pozostawiłem ją włączoną.

Fizyka jazdy

Przechodzimy do elementu produkcji, który wiele osób zapewne interesuje najbardziej. Cóż, fizyka zachowania motocykla w grze RiMS Racing stoi na wysokim poziomie – można to przyznać od razu. Mniej doświadczeni gracze mają do dyspozycji szereg asyst ułatwiających utrzymanie się na torze. Jeżeli czujecie się na siłach, możecie je wyłączyć – ale ostrzegam, to wymaga naprawdę wysokich umiejętności sterowania kontrolerem! Próba kontynuowania jazdy z pełną prędkością po wyjechaniu poza optymalną linię zazwyczaj prowadzi do katastrofy, a po wyjechaniu np. na trawę lub żwir zalecam duży spokój i łagodne sterowanie w celu powrotu na trasę. Tutaj nie pofruniemy po pułapce żwirowej z prędkością ponad 200 km/h bez szwanku – a każdy upadek słono nas kosztuje! Motocykl ulega zniszczeniu, a my wszystkie pieniądze zarobione w wyścigu będziemy musieli wydać na jego naprawę – i oczywiście odłożyć w czasie plany o zakupie lepszych części. W tym miejscu warto także zwrócić uwagę na fakt, że RiMS Racing jest pozbawione elementu, do którego zdążyliśmy się już mocny przyzwyczaić w grach wyścigowych – mam na myśli powtórki z opcją cofnięcia czasu.

Ustawienia motocykla i mechanika

Na początek trochę liczb. W grze znajduje się ponad 500 licencjonowanych części do motocykli oraz 200 elementów do personalizacji. W tym kontekście szybko zaczynamy rozumieć, o co tak naprawdę chodzi w RiMS Racing. Celem jest jak najlepsze poznanie każdego motocykla dostępnego w grze, do ostatniej śrubki włącznie. Bardzo istotne jest zarówno znalezienie właściwych ustawień na konkretne warunki na torze, jak i utrzymywanie naszej maszyny w odpowiednim stanie. Jednocześnie musimy też myśleć o potencjalnych ulepszeniach, aby nie pozostać w tyle! Wymianie poszczególnych elementów motocykla towarzyszy konieczność wykonania konkretnej sekwencji z wykorzystaniem odpowiednich przycisków na kontrolerze. Jest to całkiem ciekawe, ale niestety bardzo szybko staje się uciążliwe, kiedy kolejny raz musimy przytrzymać L2 i X przez 3 sekundy, aby zamontować jakąś część. Podobnie wygląda to zresztą w pit-stopach. Na szczęście jesteśmy w stanie wyłączyć te mechaniki (pit-stop w opcjach, a ręczną wymianę części za Team Credits w grze).

Tryby Gry

Głównym trybem zabawy dla większości graczy będzie zapewne Tryb Kariery. Polega on na pokonywaniu kolejnych wyzwań w drodze na szczyt. Kluczowym elementem, o który musimy zadbać w naszej podróży, jest stan motocykla. Nie jest to łatwe, zwłaszcza gdy zdarzają nam się upadki i zużywamy części w swoim motocyklu w zastraszającym tempie. Wyzwanie wydaje się być proste – wygrywać wyścigi, za zarobione pieniądze ulepszać swoją maszynę i przeć do przodu. Szybko jednak okazuje się, że ekonomia w grze jest zbudowana w taki sposób, aby mocno premiować bezszkodową jazdę. W Trybie Kariery możemy także wydawać punkty umiejętności na ulepszanie naszej ekipy – nie ma to wpływu bezpośrednio na osiągi motocykla, ale może mocno ułatwić zabawę. Naszym celem jest zarówno zostanie najszybszym kierowcą przez ukończenie każdego wyzwania, jak i rozwinięcie naszego sprzętu do maksimum na przestrzeni całej gry.

Poza trybem kariery mamy do wyboru kilka innych możliwości na spędzenie czasu w RiMS Racing. Możemy oczywiście wybrać Tryb Wieloosobowy, gdzie zmierzymy się z zawodnikami z całego świata. Tutaj istnieje możliwość uzupełnienia gridu kierowcami sterowanymi przez sztuczną inteligencję, aby uniknąć sytuacji, w której ścigamy się jeden na jednego – chyba, że chcemy! Wśród trybów dla jednego gracza znajdziemy też klasyczny, pojedynczy wyścig – chyba nie trzeba tłumaczyć, o co tu chodzi. Wybieramy tor, motocykl i ruszamy do akcji. Prywatne Testy to z kolei nic innego, jak próba czasowa, w której możemy szlifować swoje czasy okrążeń i porównywać je z innymi graczami w tabeli wyników. Istnieje także Akademia – tutaj możemy powtarzać poszczególne zawody po uprzednim przejechaniu ich w Trybie Kariery.

Podsumowanie

RiMS Racing jest bardzo ciekawą produkcją. Twórcy postawili na wierne odwzorowanie fizyki oraz położenie dużego nacisku na kwestię mechaniki motocykla. W ten sposób powstała unikalna mieszanka, która sprawia, że możemy spędzić w grze długie godziny nie wyjeżdżając nawet na tor! Dla osób początkujących pierwszy kontakt z grą może być trudny, ale zdecydowanie warto dać sobie czas na poznanie wszystkiego, co RiMS ma do zaoferowania. Dla starych wyjadaczy będzie to powiew świeżości w temacie wyścigów motocyklowych, głównie za sprawą wspominanego już wielokrotnie aspektu mechanicznego produkcji. Być może sztuczna inteligencja nie jest na najwyższym poziomie, a zawartości na pierwszy rzut oka nie jest zbyt dużo, ale RiMS zdecydowanie potrafi wciągnąć!

Wymagania systemowe

Minimalne:

  • Intel Core i5-2300 2.8 GHz / AMD FX-6300 3.5 GHz
  • 8 GB RAM
  • Karta graficzna 2 GB GeForce GTX 750 / Radeon HD 7850 lub lepsza
  • 6 GB HDD
  • Windows 10 64-bit

Zalecane:

  • Intel Core i7-4790 3.6 GHz / AMD Ryzen 5 1500X 3.5 GHz
  • 16 GB RAM
  • Karta graficzna 6 GB GeForce GTX 1060 / 4 GB Radeon RX 580 lub lepsza
  • 8 GB HDD
  • Windows 10 64-bit

Serdecznie dziękujemy firmom NACON i Ret-all za udostępnienie nam kopii recenzenckiej gry RiMS Racing.

Oktawian Sadlak

Redaktor serwisu od sierpnia 2017 roku, a od listopada także Content Manager Rallypl. Interesuje mnie wszystko, co ma cztery koła. | kontakt: oktawian@rallypl.com

Wybrane dla Ciebie

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *